Köpvillkor

Köpvillkor
Betalning
Säkerhet
Leverans
Retur
 

 

KÖPVILLKOR


Allmänna villkor
De här allmänna villkoren gäller när en privatperson eller ett företag/förening/kommun/myndighet gör en beställning från företaget Phelt AB Kamda.se (hädanefter ”Kamda”) via www.kamda.se (hädanefter ”hemsidan”). Avtal ingås på svenska mellan kund (det vill säga privatperson eller det företag som en myndig person representerar) och Phelt AB, organisationsnummer: 5568278542. Villkoren gäller för både konsumenter som företag, notera dock att i vissa delar skiljer sig villkoren beroende på om beställningen görs av privatperson eller företag.

För att få handla hos oss krävs det att du som privatperson har fyllt 18 år eller har målsmans medgivande, inte står under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå i avtal. Genom att bekräfta din order, bekräftar du köpet och godkänner därmed våra köpvillkor.

Alla varor förblir Kamdas egendom till dess att full betalning kommit oss tillhanda. 

Kamda förbehåller sig rätten att från en tid till en annan göra ändringar i dessa köpvillkor i enlighet med förändrade marknadsförhållanden som berör den verksamhet som bedrivs, tekniska framsteg, förändrade betalningsalternativ, ändringar i lagstiftning samt ändringar i våra systemfunktioner. Dessa ändringar kan ske utan kundens föregående godkännande. Kundens köp omfattas av de köpvillkor som gäller vid den tidpunkt som kund lägger en order hos oss.

Kamda har gjort sitt bästa för att återge färger och bilder korrekt på vår hemsida men kan ej garantera att våra varor kommer att ha exakt den färg som kund uppfattar på sin bildskärm eftersom färgnyanser kan skiljas mellan olika bildskärmar och Kamda kan därför ej ansvara för kunds dators färgåtergivning.


Priser
Vi måste förbehålla oss rätten att ändra uppgivna priser om inköpspriser/valutaläget/moms/lagstadgade avgifter/fraktavgifter ändras. Vår målsättning är naturligtvis att alltid visa korrekta priser. Kamda reserverar sig för slutförsäljning av produkter och även eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial. Kamda har därmed rätt att korrigera sådana fel genom att ändra eller uppdatera informationen på hemsidan samt löpande göra produktförbättringar och andra ändringar.


Moms
Alla priser visas inklusive 25% moms (SEK).

 

BETALNING



Våra betalsätt

I samarbete med Svea erbjuder vi:
● Fakturabetalning (vid ordrar lagda före 18.00 så skickas fakturan till din e-post redan dagen efter)
● Delbetalning
● Kortbetalning
● Direktbetalning bankkonto
● Betalning med Swish
 
Fakturorna skickas ut via mejl i samband med att ordern skickas från oss. Förfallotiden är på 14 dagar.

Svea Checkout
Kamda använder Svea Checkout för privatkunder och företag. Svea Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Svea Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Svea säkerställa din identitet. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Svea Checkout utan tas vid behov beroende på det betalningsalternativ du valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex. banker. När du har identifierats av Svea Checkout visar kassan dig vilka betalningsalternativ som är tillgänliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från en tid till en annan.
 
För mer information om din betalning, kontakta Svea. 
För större företag/landsting/kommuner kontakta magnus@kamda.se om ni har problem att få igenom ordern.


Orderbekräftelse
Det är vikigt att du har fyllt i din korrekta e-postadress då det är dit vi skickar en orderbekräftelse direkt efter köp. Om du mot förmodan inte skulle få en bekräftelse kan du kontakta oss för att ta reda på om att ordern verkligen kommit fram.

SÄKERHET 

Konsumentköplagen
Kamda.se tillämpar konsumentverkets riktlinjer och följer därför Konsumentköplagen, Köplagen och Distansavtalslagen. Som privatkonsument har du därför alla rättigheter som nämns i köplagen. Läs mer hos Konsumentverket.

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera köpta felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Varan skall skickas tillbaka i orginalförpackningen och i samma skick

All försäljning
Sker med tillämpning av konsumentköplagen (SFS 1990:932) och köplagen (SFS 1990:931).
Läs mer hos Konsumentverket

Kunduppgifter
Se GDPR

LEVERANS

Leverans av varor sker till den adressen som kund angivit vid köpet och kunden är därmed ansvarig för att rätt uppgifter angetts. I kassan på hemsidan visas olika leveransalternativ. Observera att vi rekommenderar företagskunder att välja alternativet DHL Paket Företag/Kommun för att slippa uthämtning, detta alternativ gäller ej privatpersoner.

  • Vi skickar våra varor med DHL och Postnord alla vardagar i veckan.
  • Vi skickar din order samma eller nästkommande vardag som du beställt.
  • Vid förskottsbetalning skickar vi din order när betalningen är mottagen.  
  • Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar.
  • Standardfrakt: 29kr, fri frakt vid köp över 300kr inom Sverige.
  • Frakt till övriga norden, se fraktklass i kassan. 
  • Paket som ej avhämtats debiteras med en avgift på 300kr, oberoende av orderns storlek. 
  • BOX-adresser fungerar ej med DHL, ange därför annan adress vid större beställningar eller om ordervärdet överstiger 500kr.
  • Spåra ditt DHL servicepoint paket.
     

Skulle någon av de beställda varorna ha längre leveranstid än de övriga varorna förbehåller sig Kamda att dela upp ordern. I sådana fall kommer inte kund att bli debiterad för några extra avgifter för efterföljande leveranser. Kund åtar sig att direkt vid mottagandet av produkten att varsamt kontrollera så att den är felfri och riktig.

Kamda ersätter inte direkt eller indirekt skada som vållats av att ordern levererats senare än vad som avtalats.

Om kartong/innehåll vid leverans är trasigt, öppnat eller på annat sätt skadat skall kund kontakta sitt utlämningsställe/transportör direkt när paketet mottages. Transportören skall tillgodose kund med information kring hur reklamationen ska genomföras hos dem. Kund kan även kontakta Kamda för stöd i ett sådant ärende.

 

RETUR

Ångerrätt
Ångerrätt innebär att kund i egenskap av konsument (privatperson) har rätt att ångra sitt köp genom att meddela oss 14 dagar från det att denne mottog varan (ångerfristen). Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. 

Vill kund ångra sitt köp ska denne skicka ett klart och tydligt meddelande till Kamda om detta innan ångerfristen har gått ut. I meddelandet ska följande framgå: namn, adress, ordernummer samt vilken/vilka produkter som kund vill ångra. Produkten/produkterna ska sedan returneras inom 10 dagar från det datum som kund meddelade Kamda om ångern tillsammans med returblanketten (som finns på baksidan av plocksedeln, eller skriv ut en ny här, saknar kund skrivare går det bra att skriva informationen som krävs för hand). Returfrakt står kund för. Retur skall ske i originalemballage och i oskadat originalskick. Kund ansvarar för produktens skick efter att denne mottagit den samt under returfrakten.

Vid köp via hemsidan har kund rätt att varsamt öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om denne är nöjd med den. Hanteras produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper har Kamda rätt att göra värdeminskningsavdrag på beloppet som ska återbetalas. Hur mycket avdraget blir motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produkten ursprungliga värde.

Vid retur ska kund anmäla detta till Svea för att ändra förfallodatumet för eventuell faktura. Detta för att undvika extra avgifter. Det här gäller även ej uthämtade paket som går i retur till oss. Vid eventuella oklarheter är det kundens skyldighet att bestrida fakturan hos Svea

När Kamda mottagit returen återbetalas kund snarast för produkten exklusive eventuella avgifter för betalsätt och fraktkostnader. Återbetalningen sker via det betalningsalternativ som kund valde vid köpet, om inget annat uttryckligen avtalats, men senast 30 dagar efter godkänd ånger.

Ångerrätten gäller ej på produkter som tillverkats enligt kundens anvisning eller produkter med bruten plombering (exempelvis på grund av hygienskäl).

Returer med efterkrav eller ofullständig frankering löses ej ut. 


Reklamation

För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. För att reklamationen ska vara giltig måste den ske inom skälig tid efter det att kund märkt eller borde ha märkt felet. Vid kontakt ska kund ange namn, adress, ordernummer samt vilken/vilka produkter det gäller.

Kamda förbehåller sig rätten att få information om felet genom exempelvis bilder, filmer och/eller utförlig beskrivning vilket vi rekommenderar att bifoga vid första kontakt för snabbare hantering av ärendet.

Efter att Kamda givit sitt godkännande att påbörja ett reklamationsärende kan kund returnera produkten, detta ska då ske inom 14 dagar.

Produkten ska då skickas i originalförpackning tillsammans med en ifylld retursedel (som finns på baksidan av plocksedeln, eller skriv ut en ny här, saknar kund skrivare går det bra att skriva informationen som krävs för hand) samt en utförlig beskrivning av felet. Kamda ersätter eventuella fraktkostnader (som anses skälig) i efterhand om reklamationen visar sig vara giltig.

Kund ansvarar för produktens skick efter att denne mottagit den samt under returfrakten.

När Kamda mottagit produkten och reklamationen anses vara giltig har Kamda 6 månader på sig att åtgärda felet med andra ord repareras produkten om möjligt. Är reparation ej möjligt eller om det anses vara mer kostnadseffektivt skickas en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan Kamda inte ersätta kund med en ny vara görs en återbetalning till kund, när vi fått den defekta varan i retur. Återbetalning sker snarast via det betalningsalternativ  som kund valde vid köpet, om inget annat uttryckligen avtalats, men senast 30 dagar efter godkänd reklamation.

Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt, dock är det en förutsättning att fel inte uppstått som följd av vardagligt bruk av varan eller på annat sätt ovarsam hantering av produkten.

Kamda har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lagstiftning. Vid nekad reklamation tar Kamda ut en hanteringsavgift på 300kr.

Kamda är inte skyldig att utge någon ersättning till kund för vare sig personskada, skada på egendom eller annan förlust.


Garanti
Kamda erbjuder 2 års garanti för kunder som handlat via hemsidan där bevisbördan de första 6 månaderna ligger hos företaget och under månad 6-24 ligger bevisbördan hos kund. Garantin omfattar fabrikationsfel på alla produkter med undantag av fel på grund av slitage, felaktig användning, olyckshändelse och förbrukningsmaterial.

För att åberopa garantin måste relevant inköpsbevis, följesedel och så vidare medfölja. Garantin omfattar inte kostnader för reparationer vid annan verkstad så länge inte annat avtalats i samråd med Kamda. Observera dock att särskilda garantivillkor kan gälla för olika produkter från olika leverantörer och tillverkare.

Efter att Kamda givit sitt godkännande att påbörja ett garantiärende kan kund returnera produkten, detta ska då ske inom 14 dagar.

Produkten ska då skickas i originalförpackning tillsammans med en ifylld retursedel samt en utförlig beskrivning av felet. Kamda ersätter eventuella fraktkostnader (som anses skälig) i efterhand om garantin visar sig vara giltig.

Kamda har rätt att neka en garanti om det visar sig att produkten har ett sådant fel som inte anses vara fabrikationsfel. Vid nekad garanti tar Kamda ut en hanteringsavgift på 300kr.

Kamda är inte skyldig att utge någon ersättning till kund för vare sig personskada, skada på egendom eller annan förlust.


FORCE MAJEURE
Vi kan inte ställas för svars för händelser utom vår kontroll, så som strejker, transportstörningar, krigshandlingar, import/exportförbud, naturkatastrofer, väderlek, trafikolyckor och brand. 

COOKIES
Vi använder Cookies!
Cookies är information som skickas från olika sajter och lagras på din hårddisk.
Dessa används för att sajterna ska känna igen sina användare när de kommer tillbaka nästa gång. Med hjälp av cookies analyserar vi vår trafik för att urskilja mönster i hur tjänsten används. Dessa analyser ligger till grund för utveckling av tjänstens innehåll och design.

Kamda varken säljer eller utbyter personlig information om sina användare såvida vi inte har din uttryckliga medgivelse att göra det. Vi använder helt enkelt den information vi hämtar in för att förbättra tjänsten för våra användare. Genom att använda hemsidan accepterar du att vi lagrar information om dig som användare.
 

 
*Gäller vardagar.